پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

طبقه بندی موضوعی
پنجشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۳، ۰۱:۳۹ ب.ظ

خبر و گزارش در تلویزیون و رادیو (1)

در گزارش نویسی برای تلویزیون یا رادیو، حرفه‌ای ها برخلاف تازه کاران می دانند که آنچه حائز اهمیت است ارائه شرحی مناسب از رویداد است.

علاوه بر این باید در خبرها تا جایی که امکان دارد به اختصارنویسی توجه داشته باشید و هنگام حذف واژه ها و اطلاعات غیر ضروری از متن، کاملاً بی رحمانه عمل کنید. متن را بارها و بارها غربال کنید، تا زمانی که به استخوان بندی آن برسید. در حقیقت باید بین "اهمیت" و "ضرورت" تفکیک قائل شوید.

متن های خبری معمولاً 45 ثانیه ای است ، 10 ثانیه برای شروع و مقدمه و 5 ثانیه برای خداحافظی. 30 ثانیه باقیمانده را به مطلب اختصاص می یابد که شامل مقدمه گوینده خبر نیز می باشد.

تمرین: سعی  کنید متنی 10 ثانیه ای درباره درگیری های اخیر  گروههای فلسطینی بنویسید. اگر بار اول این زمان به 13 ثاینه رسید، سعی کنید بار دوم فقط 7 ثانیه باشد.

مثال1: رهبران گروههای فلسطینی فتح و حماس برای پایان بخشیدن به 4 روز درگیری به توافق رسیدند. سخت ترین درگیری ها در نوار غزه صورت گرفت.

مثال2: راه های ارتباطی بیش از یکصد روستا بر اثر بارش سنگین برف در  استان چهارمحال و بختیاری بسته شد. اکثر جاده های کوهستانی بین شهری نیز بسته شده است.

مفاهیم بسیار در قالب کلمات اندک، نه مفاهیم اندک در قالب کلمات بسیار.


منبع: وبلاگ خبرنگاری تلویزیون

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۲۶
امین جوانشیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی