پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

طبقه بندی موضوعی
يكشنبه, ۶ مهر ۱۳۹۳، ۰۸:۳۶ ق.ظ

قاعده یک سوم‌ها در عکاسی

قاعده یک سوم‌ها یکی از مهمترین تکنیک های عکاسی است که عمل به آن میتواند عکس های به مراتب زیباتری را نتیجه دهد.

در نظر بگیرید که تصویر بوسیله 2 خط عمودی و 2 خط افقی فرضی به 9 قسمت مساوی تقسیم شده باشد؛ قاعده یک سوم ها می گوید، باید مهم ترین عناصر صحنه را در راستای این خطوط یا در نقاط تلاقی آن ها قرار داد.

شبکه خطوط قاعده یک سوم ها. عناصر مهم صحنه (شامل کلبه و مرز میان زمین و درختان) در راستای خطوط و در نقاط تلاقی آن ها قرار گرفته اند.

مهم ترین عناصر عکس را در نظر بگیرید و سعی کنید آن ها را روی خطوط یا نقاط محل تلاقی آن ها قرار دهید. البته توجه داشته باشید که حتما نیاز نیست عناصر تصویر دقیقا روی خطوط قرار گیرند، به شرط این‌که نزدیک خطوط یا نقاط تلاقی آن ها باشند.

در این عکس عنصر اصلی در راستای خط عمود و نزدیک نقاط قرار گرفته است

در شات های نمای باز یا همان عکاسی از مناظر،افق را در راستای یکی از خطوط افقی قاعده یک سوم‌ها قرار دهید. تصویر بالا به این شکل گرفته شده است.

همیشه عادت کنید آن‌قدر جابه جا شوید تا به بهترین ترکیب بندی برسید. 

برخی دوربین ها دارای شبکه ای از خطوط هستند که بر روی صفحه تصویر فعال می شود تا در لحظه گرفتن عکس راحت تر بتوانید قاعده یک سوم را پیاده کنید.

وقتی از فردی عکاسی می کنید، او را از نقطه مرکزی قاب تصویر دور کنید و در یک سمت قاب قرار دهید. این باعث می شود فضایی ایجاد شود تا تصویر کمی نفس بکشد. به علاوه این کار باعث می شود اندکی از فضای پیرامونی فرد نیز در تصویر قرار گیرد؛ همچنین مانع آن می شود که عکس شبیه به عکس های پرسنلی شود!

اغلب توجه ما به طور ناخودآگاه به سمت چشمان افراد جلب می شود. چشمان فرد را در یکی از نقاط تلاقی خطوط قاعده یک سوم ها قرار دهید تا نقطه تمرکز خوبی برای عکس ایجاد شود.


زمانی که از سوژه های در حال حرکت عکاسی می کنید، به سمت و سوی حرکت آن ها توجه داشته باشید. به عنوان قاعده ای کلی، باید فضای بیشتر قاب تصویر را در سمت جلوی سوژه در حال حرکت قرار داد. این کار سمت حرکت سوژه را به خوبی نشان می دهد.

استفاده از نرم افزارهای ویرایش عکس

به راحتی می توان در نرم افزارهای ویرایش عکس و با استفاده از ابزار کراپ، قاعده یک سوم‌ها را بر روی عکسی که بدون توجه به این تکنیک گرفته شده است اعمال کرد. کراپ کردن این امکان را به شما می دهد که سوژه اصلی تصویر را کمی در قاب تصویر جابجا کنید و آن را در موقعیتی مناسب تر قرار دهید.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۰۶
امین جوانشیر

عکاسی

نظرات  (۲)

سلام
فرهیختگی از وبتون میباره...
با شعر جدیدم(رفتی و با خود نگفتی عشق طردم میکند...)به روزم.
از نطراتتون نهایت استفاده رو میکنم.
دردفروشی(paimstore.blog.ir)

موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی