پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

طبقه بندی موضوعی
پنجشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۵۷ ق.ظ

خبرنویسی برای رادیو

یکی از زمینه های کاربرد زبان نوشتاری ساده در رادیو خبرنویسی است. متن های خبری رسمی ترین گفتارها در رسانه اند. بنابراین، سعی می شود که به زبانی سنجیده و صریح و به دور از ابهام و کژتابی به نگارش در آیند. به علاوه، چون سرعت در انتقال خبر حائز اهمیت است این متن ها حتی الامکان به شکلی مختصر و روان نوشته می شوند.

توجه به این نکته هم ضروری است که زبان خبر و طرز نگارش آن در رادیو با مطبوعات فرق دارد. در رادیو حتی الامکان از درازنویسی (آوردن جملات طولانی) و انباشتن اطلاعات خبری و اصطلاحات تخصصی در متن (خصوصا نخستین جمله) پرهیز می شود تا مخاطب خبر را سریع تر و با فعالیت ذهنی کمتری دریافت کند. ذیلاً، یک خبر مندرج در مطبوعات را (که به تفصیل بیان شده) نقل می کنیم، سپس در ادامه متن تلخیص شده آن را برای رادیو بیان میکنیم :

خبر مکتوب:

"حراج کریستی در هفته گذشته گران ترین اثر هنری آسیا را به فروش رساند.این اثر هنری کوزه ای آبی و سفید است که یوان دیناستی در قرن 14 آن را ساخته است و در زمره یکی از زیباترین آثار هنری آسیا به حساب می آید. در ابتدای برگزاری حراج، قیمت پایه در نظر گرفته شده 15میلیون و 688 هزار دلار بودکه در پی تماس های متعدد و رقابت بسیار این قیمت به 27میلیون و700 هزار دلار افزایش یافت. این فروش نه تنها بالاترین قیمت پرداخته شده برای یک اثر هنری چین است بلکه گرانترین قیمتی است که در سال جاری در حراج کریستی پرداخت شده است. دسموند هیرلی مدیر برگزاری برنامه با اعلام خرسندی از برگزاری چنین حراجی گفت: این کوزه های زیبا یک اثر ویژه است که از قرن ها پیش به یادگار مانده است.این کوزه یکی از کوزه های زیبا و هنری چین است که با اشعار و نوشته های مختلف به رنگ آبی و زیبا تزئین شده و به اعتقاد کارشناسان از این نوع هنر خاص تنها هشت کوزه برجای مانده است"(روزنامه شرق).

تنظیم و نگارش خبر برای رادیو:

"هفته گذشته یک کوزه چینی،مربوط به قرن چهاردهم، 27 میلیون دلار به فروش رفت.

این کوزه که گفته می شود گرانترین اثر هنری آسیاست از کوزه های زیبا و تاریخی چین است که با اشعار و نوشته های مختلف به رنگ آبی و سفید تزیین شده.

به گفته کارشناسان از این نوع کوزه هاکه جزو آثار هنری ویژه محسوب می شوند تنها هشت عدد در دنیا باقی مانده.

این کوزه 27 میلیون دلاری را هفتصد سال پیش فردی به نام یوان دیناستی ساخته است"


در تنظیم و تلخیص خبر مذکور فقط اطلاعات اصلی و کلیدی نقل شده و از ذکر اطلاعات جانبی و کم اهمیت،به سبب رعایت گزیده گویی و سرعت در انتقال اخبار در رسانه شنیداری رادیو پرهیز شده است. به علاوه، در سطر آخر یک بار دیگر قیمت کوزه (که مهمترین اطلاع متن است) و قدمت آن را از باب تاکید و ملاحظه حال شنونده ای که سطر اول خبر را نشنیده ذکر کرده ایم(این کار در مطبوعات لازم نیست)


منبع: وبلاگ منجی3

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۶
امین جوانشیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی