پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

طبقه بندی موضوعی
پنجشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۳، ۰۲:۵۳ ب.ظ

چند نکته برای نوشتن متن رادیویی (2)

9- موقع نوشتن متن به این نکته توجه کنید که مطلب شما در کجای برنامه خوانده می شود. موضع متن در کنداکتور برنامه کجاست؟ متن را به شکل انتزاعی (در فضای مجرّد) ننویسید سعی کنید برای برنامه کنداکتور تهیه شود.

10- به این نیز فکر کنید که موضوع و متن شما با توجه به اختصاصات برنامه مورد نظر، بهتر است با چه گونه زبانی نوشته شود. بسیاری از موضوعات را در رادیو نمی توان با زبان فخیم و استوار و به نثر فصیح نوشت.همچنانکه خیلی از مطالب را هم نمی توان به سیاق محاوره(نثر شکسته)بیان کرد ببینید خصائص موقعیت ارتباطی(موضوع،هدف،مخاطب،قالب،زمان پخش،ریتم و ضرباهنگ و...)چه گونه زبانی را اقتضا دارد. به علاوه،در نوشتن متن حس زمان پخش و ساعت بیولوژیک بدن را در نظر بگیرید(واژه ها و طول عبارات و جملات در متن صبحگاهی با شامگاهی فرق می کند).

11- در نگارش متن از جملات کوتاه و مستقل استفاده کنید.تا می توانید آهنگ جملات را معلّق نگه ندارید.اگر ضرورتی ندارد از "واو" عطفی و "که" موصولی و ربط دهنده استفاده نکنید یا کمتر استفاده کنید.در خیلی از موارد واقعاً ضرورتی ندارد دو جمله را با " و" به هم وصل کرد.

12- اطلاعات را به شکل فشرده و در هم تنیده به مخاطب ارائه نکنید در رادیو اطلاعات باید بطور تدریجی و در قالب جملات کوتاه القاء شود و الّا در ذهن مخاطب نمی ماند. از بمباران اطلاعاتی مخاطب هم بپرهیزید (متن رادیویی ظرفیت انتقال محدودی دارد و با بولتن و روزنامه فرق می کند).

13- سعی کنید به طرز نگارش خود خصلت گفتار و سخن گفتن بدهید (خصلت گفتار دادن لزوماً بدین معنا نیست که الفاظ شکسته بکار ببرید) متن رادیو در عین سنجیدگی و فکورانه بودن باید حس سخن گفتن با مخاطب را القاء کند. هر عنصر و عاملی که بی جهت ویژگی متن های مکتوب و رسانه های چاپی را به مطلب ما بدهد در رادیو مشکل ساز است. شنونده حتی الامکان نباید احساس کند گفتار رادیویی از روی نوشته و به شکل روخوانی القاء می شود.

14- جمله شروع در متن رادیویی بسیار حائز اهمیت است. مدخل نوشته باید گیرا و جذاب باشد بنحوی که مخاطب را ناگزیر به همراهی با گوینده سازد. گاهی شروع با یک سؤال مناسب، گاه نقل قولی جالب توجه از یک نویسنده، گاهی یک ضرب المثل، گاه یک عنوان(تیتر) نسبتاً خیره کننده می تواند چنین شروعی را رقم بزند.


منبع: وبلاگ مجری3

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۶
امین جوانشیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی