پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

طبقه بندی موضوعی
پنجشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۳، ۰۳:۱۸ ب.ظ

چند نکته برای نوشتن متن رادیویی (3)

15- در خلال نوشتن به این نکته توجه داشته باشید که چه کسی متن را می خواند.آیا متن باید برای اجرای یک گوینده نوشته شود یا دو گوینده؟ نیز قابلیت های حرفه ای گویندگان برنامه را مدنظر داشته باشید . ممکن است گوینده ای نتواند برخی اشعار و واژگان انتخابی شما را بخواند.

16- در نوشتن مطالب برنامه از همه قالبهای مناسب برای طرح موضوع بهره بگیرید (گفت و شنودی، توصیفی، حکایت ، شعر، نامه، پیامهای کوتاه،...)

17- سعی کنید متن به گونه ای نوشته شود که شنونده برای دریافت اطلاعات و مفاهیم آن ذهن خود را بیش از اندازه درگیر نکند. متنی که در خلال آن ذهنِِ شنونده به هر علت متوقف شود و با گوینده برنامه در ادامه گفتار همراه نشود رادیویی نیست.
به مثال زیر توجه کنید :
"ویکتور هوگو در سال 1802 در فرانسه به دنیا آمد و در سال 1885 چشم از جهان فروبست. کتابهای بینوایان، گوژپشت نتردام، و رنجبران دریا از آثار مشهور است..."

در متن فوق لازم است پس از عبارت "در سال 1885" عبارت "در 83 سالگی" اضافه شود تا مخاطب برای دریافت سن نویسنده به تفریق اعداد در ذهن خود نپردازد.

18- در متن شما نباید خلایی ازحیثِ اطلاع رسانی احساس شود. شما موظفید اطلاعات کلیدی و اصلی را درباره موضوع به شنونده عرضه کنید. متنی که جنبه اطلاع رسانی دارد (مانند خبر) باید سؤالات "اصلی" شنونده را پاسخ دهد.
در عین حال (همچنانکه گفته شد) اطلاعات زائد و حاشیه ای در متن نیاورید. ازدحام بی مورد اطلاعات (خصوصاً اگر ضروری نباشد) ذهن شنونده را آشفته می کند.

مثلاً در متن زیر عباراتی که زیرآنها خط کشیده ایم زائد و بی مورد تلقی می شوند :
"ویکتور هوگو در 26 فوریه سال 1802 در فرانسه به دنیا آمد و در 23 ماه مه سال 1885 ، در 83 سالگی چشم از جهان فروبست"

بدیهی است هر کسی در ماهی به دنیا می آید و در ماهی از دنیا می رود.

19- اعداد و ارقام را درمتن های رادیویی در صورت امکان گرد کنید (مگر آنکه بنا به ایده متن لازم باشد عدد بطور دقیق بیان شود).

مثلاً در جمله زیر :
"نتایج پرسشنامه ای که 1972 راننده انگلیسی آن را پر کرده اند نشان می دهد"
بجای عدد 1972 بگویید حدود 2000 راننده انگلیسی.
همچنین، اطلاعات اصلی و کلیدی را در نخستین عبارت متن (دو سه کلمه شروع متن) نیاورید (زیرا مخاطب تا به خود بیاید اطلاع مورد نظر از دست رفته است) مثلاً، بجای جمله 20000 نفر در یک مسابقه راهپیمایی در شهر هامبورگ آلمان شرکت کردند" بگویید :
"در یک مسابقه راهپیمایی در شهر هامبورگ آلمان 20000 نفر شرکت کردند" بالأخره، پس از مقیاسها و کمیت های عددی ناآشنا (برای مخاطب ایرانی) عبارتهای ایضاحی مناسب بیاورید تا شنونده قادر به درک یا تجسّم میزان مورد نظر شما باشد. مثلاً :
"الماسی به وزن 200 قیراط، معادل 42 گرم، در یک موزه انگلیسی به نمایش گذاشته شد".

20- با گیومه (" ") نمی توان عبارات و جملات را در متن رادیویی تفکیک کرد. (شنونده گیومه را نمی بیند) بنابراین، طرز نگارش متن زیر اشکال دارد :

معصوم (ع) می فرماید : "پناهی نیکوتر از پرهیزکاری نیست" هر که بخواهد از حوادث دنیا و عقبی امان یابد و هیچ آفت در دو جهان به او نرسد باید پرهیزکار شود...
ایراد متن فوق در این است که شنونده نمی داند پایان کلام معصوم(ع) کجاست. برای رفع این اشکال لازم است پس از کلام نقل شده عبارت ربطی مناسب قرار گیرد. مثلاً : آری هر که بخواهد از حوادث...


منبع: وبلاگ مجری3

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۶
امین جوانشیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی