پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

طبقه بندی موضوعی

مرکز تحقیقات پیو (Pew)‌ با همکاری بنیاد نایت (Knight Foundation) به بررسی این موضوع پرداخته که خبر در فضای رسانه های اجتماعی چگونه عمل می کند؟

مرکز تحقیقاتی پیو از میان نتایج پژوهش انجام شده در سال 2013 و ابتدای 2014، هفت نکته مهم را منتشر کرده است.

1- نیمی از کاربران فیسبوک و توئیتر، خبرهای خود را از این سایت ها می گیرند، در حالی که در مورد ردیت این آمار 62 درصد است.

از هر 10 امریکایی، 3 نفر خبرهای مورد علاقه خود را از طریق فیسبوک به دست می آورد.

رسانه های اجتماعی و اخبار

2- 78 درصد از مخاطبان اخبار در فیسبوک، در حالی که به دلیل دیگری روی فیسبوک هستند اخبار را هم دنبال می کنند.
تنها 34 درصد از مخاطبان اخبار در فیسبوک، صفحه یک سازمان خبری یا یک روزنامه نگار را لایک کرده اند. این بدین معنی است که اخباری که آن ها می خوانند از پست هایی است که دوستان شان به اشتراک می گذارند.
رسانه های اجتماعی و اخبار

3- اخبار مربوط به سرگرمی، در بالای لیست موضوع های مورد علاقه کاربران فیسبوک قرار دارد. پس از سرگرمی، اخبار مربوط به افراد و رخدادهای جامعه کاربر، ورزش، حکومت و سیاست ملی، جرم و بهداشت و سلامتی در رتبه های بعدی قرار دارند. اخبار بین المللی در میان هر چهار کاربر فیسبوک، تنها مورد توجه یک کاربر قرار می گیرد.

 

رسانه های اجتماعی و اخبار

4- کاربران رسانه های اجتماعی نه تنها اخبار مختلف را به اشتراک می گذارند، بلکه بعضی از آن ها با استفاده از موبایل های هوشمند، با گرفتن عکس و ویدئو خبررسانی هم می کنند.

رسانه های اجتماعی و اخبار 

5- در توئیتر، گروه های کاربران حول موضوعی خبری گرد هم جمع می شوند، اما دیدگاهی که در توئیتر از سوی کاربران بیان می شود اغلب با افکار عمومی جامعه متفاوت است.

طی روزهای بعد از حادثه تیراندازی سال 2012 شهر نیوتون امریکا، تقریبا دو سوم توئیت های حول این موضوع، خواستار اجرای اقدامات شدیدتری برای کنترل سلاح در جامعه امریکا بودند، در حالی که افکار عمومی جامعه بسیار شکننده تر بود.

رسانه های اجتماعی و اخبار

6- ویژگی مخاطبان اخبار در یک پلتفورم رسانه اجتماعی با پلتفورم دیگر متفاوت است.

مخاطبان اخبار در لینکدین صاحب کسب و کار و درآمد هستند و اغلب تحصیلات دانشگاهی دارند. مخاطبان اخبار در توئیتر جوان تر از مخاطبان اخبار در فیسبوک، گوگل پلاس و لینکدین هستند. احتمال اینکه مخاطبان اخبار در فیسبوک مونث باشند، بیشتر از یوتیوب، توئیتر و لینکدین است. 

رسانه های اجتماعی و اخبار

7- بازدیدکنندگانی که از طریق فیسبوک یا جستجوی اینترنتی وارد یک سایت خبری می شوند، کمتر از کاربرانی که به طور مستقیم وارد سایت می شوند به آن وفاداری دارند. این نکته حتی در مورد معتبرترین وب سایت های خبری هم صدق می کند.

رسانه های اجتماعی و اخبار

 

منبع: همشهری (به نقل از Pew researcj Journalism Project)

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۸
امین جوانشیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی