گام اول در فعالیت رسانه ای
هنگام تولید محتوا برای هر رسانه ای، به منظور افزایش نقش و کارکرد آن باید به نکات زیر توجه نمود:
1- ماهیت مخاطبان
اینکه مخاطبان چه کسانی، با چه ویژگی های شخصیتی، چه ویژگی های فکری، در چه طبقه اجتماعی، در چه بازه سنی و چه نوع جنسیتی هستند؟
هر
چه تعداد این مشخصات و ویژگی ها بیشتر باشد، مطمئنا ماهیت مخاطب را شفاف
تر میکند و خروجی کار را خاص همان مخاطب درمی آورد. این مطلب هم میتواند
خوب باشد و هم در مواردی نادیده گرفته شود. اگر خروجی مختص مخاطب خاصی
باشد، فقط او از محتوا استفاده خواهد کرد و دیگران سراغ آن را نخواهند
گرفت. اما اگر مخاطب را کمی از آن چیزی که هست عمومی تر در نظر بگیریم،
میتواند باعث جذب سایر افراد جامعه نیز بشود.
2- ماهیت رویدادهای ارتباطی
اینکه
چه رویدادهایی میتواند بین تولید کننده و مصرف کننده محتوا ایجاد ارتباط
کند و این ارتباط را به حداکثر تأثیر برساند. به نظر من این بخش میتواند
شامل قالب های وسایل ارتباط جمعی مختلف شود. مانند خبر، گزارش، مصاحبه،
مقاله و یادداشت، عکس، کاریکاتور، میزگرد، مناظره، نمایش نامه، فیلم و
سریال، مستند، برنامه های تحلیلی، طنز و ...
3- ماهیت ارتباط گر
به
نظر من این بخش نیز مرتبط میشود با خود وسیله ارتباط جمعی. مطبوعات،
تلویزیون، رادیو، سایت های اینترنتی و ... هر کدام به نحوی ماهیتی دارند که
شناخت و ملاحظه آن میتواند نقش موثری در ارائه محتوا به مخاطب داشته باشد.