بیلبورد
بیلبورد یکی از رسانه هایی است که امروزه برای تبلیغات از آن استفاده های بسیاری میشود. البته بیلبوردها بیش از آنکه ابزار تبلیغاتی باشند، یک رسانه به حساب میآیند؛ رسانهای که میتواند پیام خود را به مؤثرترین شکل ممکن به مخاطب خود منتقل کند.
به رسانهای که بیشترین اثربخشی را برای تبلیغات داشته باشد و موجب بقاء و موفقیت تبلیغات شود، «رسانه اثربخش» میگویند. به بیان دیگر، رسانهای که بتواند پیام فروش و بازاریابی را در مخاطبان درونی کند که قدرت نیازسنجی، نیازسازی، نیازمندی و نیازشناسی آنان را تحریک کرده و آنها را به عکس العمل وادارد، رسانهای اثربخش است. و از این حیث بیلبوردها در زمره رسانههای اثر بخش جای میگیرند.
در تعریفهای رسانه اثربخش براساس مدل هرم مشتری، بیلبورد یک رسانه طلایی برای تبلیغ لوازم خانگی به حساب میآید.
شیوههای ارائه تبلیغات در بیلبورد
بیلبوردها معمولا در اندازههای بزرگ و با جملات کنایهدار یا ایهامدار سعی
میکنند تا نگاه مشتری را به خود جلب کنند. آن ها باید تأثیری ماندگار و برقآسا در حافظه مشتری بگذارند؛ بهطوری
که بعد از اینکه بیننده از محل دور شد، همچنان به تبلیغ و موضوع آن فکر کند.
تبلیغ بر روی بیلبورد باید در زمان بسیار کوتاه قابل خواندن باشد. در حالی که اتوموبیل با سرعت زیاد از کنار یک بیلبورد عبور میکند، سرنشینان آن باید بتوانند آن را بخوانند و یا پیام مورد نظر را دریافت کنند. بنابراین آنها معمولاً شامل چند لغت در اندازه بزرگ و خوانا بوده و یا دارای تصاویر کنایهدار و گیرا با رنگهای درخشان هستند.
در برخی از بیلبوردها اشیاء یا تصاویر خارج از حجم چارچوب اصلی بهصورت چند بعدی طراحی و نمایش داده میشوند.
منبع : ماهنامه مدیریت ارتباطات - خرداد ماه ۸۹ - شماره ۱- www.cmmagazine.ir