پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

طبقه بندی موضوعی
پنجشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۵۶ ق.ظ

عناصر داستان مینیمال

ایجاز:

«ایجاز» مهم­ترین عنصر داستان مینیمال اس. ایجاز، آن قدر در داستان مینیمال اهمیت دارد که مینیمالیست­ها عبارت «کم هم زیاد است» را شعار خود قرار داده­‌اند و گفته­‌اند:«مینی­مالیسم یعنی هیچ جزیی از اثرت را نتوانی حذف کنی. همین!» 

به عبارت ساده­‌تر، کسی که می­خواهد یک داستان مینیمال خلق کند، نه تنها باید در طول داستان از دادن اطلاعات غیر ضروری به شدت پرهیز کند؛ بلکه باید آفرینش قسمت­‌هایی از داستان را نیز به عهده­‌ی خود خوانندگان بگذارد تا آن­ها خود به صورت انتزاعی ناگفته­‌های داستان را دریابند.

برای رسیدن به ایجاز، داستان­‌نویس­‌ها مجبورند به عناصر «گفت­‌و­گو»، «تلخیص» و «روایت» بیشترین توجه را داشته باشند، زیرا این عناصر بیشترین قدرت و سرعت را در انتقال اطلاعات داستانی دارا هستند.

شخصیت

شخصیت­های داستان­های مینیمال، عمومن افرادی عادی، با همان زبان مردم کوچه و بازار هستند. آن­ها برای گفت­و­گو از کلمات ساده و جملات کوتاه استفاده می­کنند.

شخصیت در داستان مینیمال، از ابتدا مانند درختی کامل است؛ اما در رمان مانند نهالی است که ما به تدریج شاهد درخت شدنش هستیم.

زمان و مکان

از خصوصیت‏‌های دیگر داستان‏‌های مینی‏مالیستی محدودیت زمان و مکان است. به دلیل کوتاهی حجم روایت داستان (دقت کنید: کوتاهی روایت! و نه کوتاهی کمّی داستان.)، زمان رویداد و حوادث بسیار کوتاه است. اغلب داستان‏های مینی‏مالیستی در زمانی کمتر از یک روز، چند ساعت و گاهی چند لحظه اتفاق می‏افتد.

تغییرات مکانی هم بسیار ناچیز و به ندرت رخ می‏دهد. شاید علت این امر، ثابت بودن زمینه­‌ی داستان باشد.

محدودیت زمان و مکان در این گونه­‌ی داستان­‌نویسی باعث می­شود تا داستان مینیمال، اغلب یک موقعیت کوتاه و یا برشی از زندگی باشد.

طرح و روایت

محدودیت عناصر زمان و مکان، بسته بودن دست ما در شخصیت پردازی و التزام به اختصار و ایجاز، عنصر «طرح» و «روایت» را در این گونه­ی داستانی پر اهمیت می‏کند.

درونمایه

درونمایه­ی داستان‏های مینی‏مالیستی اغلب دغدغه‏های کلی انسان است. اما به موضوعات سیاسی و اعتقادی و .. نیز میتوان پرداخت.

پایان بندی

یک Flash Fiction موفق، کوتاه است و پایانی غافل­گیر کننده دارد؛ درست مانند رباعی! رباعی در ذات خود کوتاه است و همیشه از مصراع آخر یک رباعی به عنوان ضربه­ی (تلنگر) شعر یاد می­کنند.

باید متوجه اهمیت یک پایان غافلگیر کننده شده­‌باشید! شما برای این که به این مهم دست پیدا کنید باید در بطن طرح خود به یک گره­‌افکنی خوب فکر کنید، این گره­‌افکنی را به آخر داستان بکشید و ناگهان و یک باره با باز کردن گره داستان­تان، خواننده را متعجب و غافل­گیر کنید.


در آخر این نکته را هم باید یادآوری کنم که هیچ چیز به اندازه­ی خواندن آثار دیگران در این زمینه به شما نمی­تواند کمک کند!


منبع: وبلاگ دانشجویی های من - میثم عربی


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۱۳
امین جوانشیر

داستان مینیمال

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی