روزنامه نگاری شهروندی
تعریف
برای اینکه ببینیم روزنامهنگاری شهروندی چیست، طبیعتا باید رسانههای شهروندی را مورد بررسی قرار بدهیم.این رسانهها ایجاد شدند که روزنامهنگاری شهروندی متولد شده است. فکر میکنم که باید برگردیم به حدود 12 سال پیش. بیش از یک دهه است که این اصطلاح در ادبیات روزنامهنگاری و در ارتباطات وارد و تعریف شده و بوجود آمده.
در دهه گذشته، وقایعی اتفاق افتاد که منجر به جا افتادن این تعریف شد و ابزاری که روزنامهنگاری شهروندی را شکل داد، به این فرایند کمک کرد. یکی از مشهورترین پدیدههایی که منجر به توجه بیشتر به روزنامهنگاری شهروندی شد، ماجرای سقوط هواپیمایی است که از فرودگاه نیویورک بلند شده و پرواز میکند، اما 2 دقیقه بعد دچار سانحه میشود، چون یک پرنده داخل موتورش رفته بود. هشت دقیقه بعد هم خلبان با مهارت هواپیما را روی رودخانه مینشاند و 155 نفر همه جان سالم به در میبرند. یعنی ده دقیقه بعد از پرواز فرود میآید. هشت دقیقه بعد از سقوط، یکی از مسافران که در قایق نجات نشسته بود، از هواپیمای ساقط شده به کمک موبایلش عکسی را میگیرد و چند دقیقه بعد، این عکس روی یکی از پایگاه اینترنتی منتشر میشود. دوازده دقیقه بعد هم، در نیویورک تایمز چاپ میشود. سرعت انتشار خبر و عکس نسبت به بقیه و اینکه این عکس توسط چه کسی گرفته شده و این خبر توسط چه کسی تهیه شده، تفاوت اصلی هست که این نوع روزنامهنگاری را از روزنامهنگاری متعارف یا روزنامهنگاری جریان اصلی نشان میدهد.
اولین چیزی را که نشان میدهد این است که یک آدم غیر حرفهای با موبایلش عکسی را فرستاده، درحالیکه آن زمان یک حرفهای کنکور میدهد تا بتواند خبرش را منتشر کند. حالا در مورد خبر هواپیما، میبینید که عدهای از نیویورک تایمز هم سریعتر شدهاند. اگر تایمز میخواست این خبر را بلافاصله منتشر کند، باید عکاس حرفهایاش را میفرستاد. مدت زیادی طول میکشید تا گروه تایمز به محل حادثه میرسیدند. باید از حصارهای امنتیتی پلیس میگذشتند. اینکه چقدر اجازه تصویربرداری داشتند و اینکه چه مدت طول میکشید تا به محل برسند،
این ها نشان میدهد که یک پدیده تازهای رخ داده که این پدیده تازه، نوعی از روزنامهنگاری را بوجود آورده است که البته در تقسیم بندیهای بعدی که دربحث شماست میتوانید آن را رقیب رونامهنگاری حرفهای بدانید یا مکمل و همکارش. متغیر اصلی که این نوع روزنامهنگاری را بوجود آورده است، متغیر فناورانه و تکنولوژیک است. جهان وارد جامعه اطلاعاتی شده و رسانههای شهروندی و شهروندانِ روزنامهنگار محصول این جامعه اطلاعاتی هستند
یک زمانی در انقلاب ایران رسانه جایگزین کاست درمقابل تلویزیون بود که پیامهای امام را پخش میکرد. یا اعلامیهها، دیوار نوشتهها و ...همه میتوانسنند به عنوان رسانههای جایگزین و شهروندی هم مطرح شوند. آنها در تعریف ما از رسانه شهروندی میگنجند چون ایجاد کنندههایشان حرفهای نیستند. یعنی تمام کسانی که روی دیوارها شعار مینویسند یا نوارها را تکثیر میکنند، حرفهای نبودند اما بر رسانه جریان اصلی مثل تلویزوین و مطبوعات غلبه کردند. در عین حال نمیتوانید نفی کنید که رسانههای تازه، از قدرت فناورانه بالاتری برخوردار هستند.
ویژگی های روزنامه نگاری شهروندی
افراد عادی تولیدکننده محتوا هستند و البته مخاطب فعال دارند، یعنی یک نوع دادوستد و تعامل بین تولیدکنندگان و مخاطبانشان هست و بیش از رسانههای اصلی یا متعارف قابلیت تکثر و تنوع دارند و دموکراتیکتر هستند.
شهروندان عادی که اینجا به عنوان کنشگران در روزنامهنگاری شهروندی تعریف میشوند، عکس میگیرند یا اطلاعرسانی یک واقعه را انجام میدهند، غیرحرفهای هستند و آموزش خاصی ندیدهاند. علاوه بر این، در نشر محتوایی که خودشان تولید کردند، به یک مرکز رسانهای متصل نیستند و ممکن است عکس را در وبلاگشان بگذارند یا توی سایتی گذاشته شود. درواقع ویژگی دومی که روزنامهنگاری شهروندی را ازنوع متعارف روزنامهنگاری جدا میکند، اشتراک است. یعنی شهروندِ روزنامه نگار محتوا را تولید میکند و به اشتراک میگذارد.
جایگاه روزنامه نگاری شهروندی
روزنامهنگاری شهروندی یک نوع روزنامهنگاری در برابر روزنامهنگاری کلاسیک نیست. درواقع یک شکل از روزنامهنگاری است که بر روزنامهنگاری کلاسیک هم اثر میگذارد. نمونه هایی داریم که شهروندِروزنامهنگار، به جریان اصلی پیوسته و در رسانههای بزرگ کار کرده است. روزنامهنگاری شهروندی دشمن روزنامهنگاری متعارف نیست بلکه نقش مکمل را ایفا میکند که این نقش را، بواسطه پیشرفت فناوری دارد.
منبع: همشهری