پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

طبقه بندی موضوعی
يكشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۲، ۰۸:۳۹ ق.ظ

تأثیرگذاری بر مخاطب

هدف و غایت تمامی رسانه ها، تأثیرگذاری بر مخاطب است و برای اینکه بتوان بیشترین تأثیرگذاری را بر مخاطب داشت، بایستی به نکات زیر توجه نمود:

1- اینکه چه کسی یا چه چیزی پیام را منتقل میکند.(منبع پیام) بیان یک پیام توسط شخصیتی که از جایگاه اجتماعی برخوردار است به نسبت سایر افراد مورد پذیرش بیشتر مخاطبان قرار میگیرد. همینطور وسایل ارتباط جمعی که ارجحیت بیشتری برای مخاطب دارند، در این مسئله مؤثر است.

2- اینکه پیام چگونه به مخاطب منتقل میشود. نکته حائز اهمیت انطباق شیوه انتقال پیام با ابزار انقال پیام است که میتواند در تأثیرگزاری نقش مؤثری ایفا کند. اما خلاقیت فرستندگان پیام در ایجاد روش های جدید و ابتکاری و انطباق آن ها با وسیله ارتباطی را نباید نادیده گرفت.

3- توجه به این نکته که افرادی که به عنوان مخاطب هدف در نظر گرفته شده اند، دارای چه ویژگی های شخصیتی هستند. (شخصیت پیامگیر)

عواملی مورد بررسی در شناسایی شخصیت مخاطبین:

  1. جنسیت: معمولا خانم ها بیشتر از مردان پیام را میپذیرند.
  2. عزت نفس: کسی که دارای عزت نفس پایین تری باشد در مقایسه با افراد با اعتماد نفس بالا و بلند نظر، راحت تر تأثیر میپذیرد
  3. کم هوشی:
  4. موافقت ضمنی از پیش با پیام: اگر کسی از قبل ضمینه مثبتی نسبت به پیام داشته باشد، راحت تر میتواند سایر پیام های تکمیلی و مرتبط را دریافت کند.

4- اینکه پیام در چه محیط و شرایطی توسط مخاطب دریافت میشود هم در تأثیرگذاری نقش مؤثری دارد. (محیط پیام/شرایط دریافت پیام) برای مثال شلوغی داخل خانه موجب گسیختگی افکار میشود. از این رو دیدن یک فیلم در خانه، تأثیری که دیدن فیلم در سینما میگذارد را نخواهد داشت.


منبع: با تلخیص از کتاب مبانی ارتباطات جمعی، ماهان



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۰۶
امین جوانشیر

رسانه

ارتباطات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی