پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

طبقه بندی موضوعی
پنجشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۲، ۰۹:۲۰ ق.ظ

برد رسانه ای

برد رسانه ای را در اینجا میتوان به دو صورت برداشت کرد. یک منظور میتواند برد و پیروزی برای رسانه ای باشد که در حال رقابت با سایر رسانه هاست و به دنبال جذب مخاطب بیشتر و دیگری میتواند به معنای خاص میزان برد و نفوذ رسانه ای باشد. مطمئنا توجه به میزان برد و نفوذ رسانه میتواند ما را به معنای برد و پیروزی رسانه نیز برساند. از این جهت به تبیین برخی از عوامل رسیدن به برد رسانه ای میپردازیم:

1- دسترسی مکانی: تعداد مخاطبان مطلق چندان مهم نیست. آنچه مهم است این است که محدوده مکانی که رسانه شما منتشر میشود (جامعه مخاطبین)، چه تعداد از مخاطبان آن را دریافت میکنند.(تراکم انتشار) بدیهی است هر چه این میزان (تراکم انتشار) بیشتر باشد، میزان برد رسانه ای شما بیشتر خواهد بود.

2- زمان ثابت در انتشار: مخاطب باید بداند از آنچه شما برای او در نظر گرفته اید، چه وقت میتواند استفاده کند. این عامل خود باعث افزایش تراکم انتشار نیز میشود. باید در این مورد هر یک از برنامه های شما دارای زمان ثابتی برای انتشار داشته باشد. برای مثال اگر برنامه تلویزیونی مستمر است، روز و ساعت آن از قبل مشخص و ثابت گردیده و به مخاطبان اطلاع رسانی شود. برای نشریات مکتوب نیز به همین صورت باید مخاطب بداند که دوره انتشار نشریه چه بازه زمانی است تا در آن روز از بعد روانی منتظر رونمایی و انتشار آن باشد.

3- کنترل مخاطب: هیچ یک از دست اندرکاران رسانه ها نمیتوانند ادعا کنند که تمام وقت مخاطبان خود را میتوانند در اختیار بگیرند. هر مخاطب وقت خاصی را برای استفاده از رسانه میگذارد و بر مبنای همان است که میتوان به مخاطبان دسترسی داشت و حرف خود را از طریق رسانه بیان کرد. پیشنهاد میشود با توجه به وقت اندک مخاطبان و پیشروی زندگی اجتماعی مردم به سمت زندگی ساندویچی، حدالامکان محتوا در قالب های کوتاه به مخاطب عرضه شود و در عوض دوره پخش و انتشار آن را کوتاه تر در نظر گرفته شود. در غیر این صورت مخاطب تنها در معرض بخشی از محتوای شما قرار خواهد گرفت و این در حالی است که شما زحمت بسیار زیادی برای آن کشیده اید.


منبع: با تلخیص از کتاب مبانی ارتباطات جمعی، ماهان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۱۷
امین جوانشیر

رسانه

ارتباطات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی