پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

طبقه بندی موضوعی
پنجشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۳، ۰۱:۵۹ ق.ظ

همه مظاهر فرهنگ در حال دگرگونی است..

مک لوهان معتقد است:

جهان سرانجام به یک نوع «دهکده بزرگ» تبدیل میشود. اکنون تحت تأثیر وسایل الکترونی در راه ایجاد چنین جامعه ای، طرز زندگی، نظام آموزشی، ادبیات و هنر و به طور کلی همه مظاهر فرهنگ انسانی در حال دگرگونی است.

اما چند نکته در اینجا قابل توجه است:

1- سردمداران غرب که خود مبدّع و مروج رسانه های الکترونیکی بوده اند، خواهان ایجاد دهکده ای بزرگ در سطح جهان هستند. دهکده ای که کدخدای آن امریکاست و در آن همه مانند هم فکر و از یک فرهنگ واحد پیروی میکنند و بطور کل همه چیزشان به همان شکلی است که منافع کدخدای دهکده را بیش از پیش فراهم میآورد.

2- شاید دور از ذهن نباشد که بگوییم غرب، با نیت و هدف از پیش تعیین شده‌ی دهکده بزرگ جهانی، استفاده از وسایل الکترونی را در جهان عمومیت بخشیده باشد.

3- زندگی در چنین دهکده ای، سبک خاص خودش را خواهد داشت. به طوری که خیلی از مردم باید سبک زندگی خود را برای هم رنگ شدن با جماعت تغییر دهند. این نقطه آغاز تمدن جهانی بشری است که در آن همه چیز حول محور ارتباطات الکترونی میچرخد و این کدخدای دهکده است که با دراختیار داشتن ابزارهای ارتباطی، هر آنچه را که بخواهد به مردم تلقین خواهد کرد.

4- این تغییر در زندگی، به وسیله ابزارهای الکترونی و با استفاده از ادبیات، هنر، نظام آموزشی و ... به عنوان اصلی ترین عناصر تأثیرگذار در فرهنگ صورت می‌پذیرد.

حال میتوان گفت این مسئله هم یک تهدید است و هم یک فرصت. تهدید از این جهت که ممکن است جامعه اسلامی و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ما نیز در این طوفان پرتلاتم تغییرات غرق شود و به سرمنزل مقصود نرسد و طبیعی است زمانی که فرهنگ یک جامعه از رونق بیفتد، زمینه برای فروپاشی آن نیز فراهم خواهد شد.

اما این خود میتواند فرصتی باشد برای ایجاد تمدن نوین اسلامی. درواقع همین وسایل الکترونی میتوانند با همان نقش ها و کارکردهایی که برایشان تعریف شده است، در جهت رشد و اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی مورد بهره برداری قرار گیرند. آنها صرفا ابزارهایی هستند که محتوای تولید شده برای آنها، جهت گیری تأثیرگذاری آنها را مشخص خواهد کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۱۳
امین جوانشیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی