پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

طبقه بندی موضوعی
چهارشنبه, ۳ دی ۱۳۹۳، ۰۵:۴۰ ب.ظ

چند نکته در خصوص شبکه های اجتماعی

خلاصه ای از صبحت های دکتر شکرخواه در خصوص خبرنویسی در شبکه های اجتماعی:

اگر خبری در رسانه وجود نداشته باشد؛ مخاطب مجبور به پیگیری آن از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

عمده اخباری که بر روی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، چندان موثق نیست و انتظاری به غیر از این از شبکه اجتماعی غلط است.

روزنامه‌نگاری در کانون اتفاقات قرار دارد و چشم سوم مخاطبان است. مشروعیتی که روزنامه‌نگاران دارند، در شبکه‌های اجتماعی ندارند.

این روزنامه‌نگار است که می‌تواند به خبر سندیت ببخشد و به صورت تحقیقی با آن برخورد کند؛ کاربر عادی نمی‌داند دست یافتن به مشروعیت و سندیت تا چه اندازه سخت است.

رسانه‌های اجتماعی به صورت لحظه‌ای و سانتی‌مانتال به موضوعات می‌پردازند و عموما برخورد تحقیقی با مسائل ندارند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی کارهایی را بلد نیستند که روزنامه نگاران آنها را به خوبی بلدند و به همین دلیل است که همچنان رسانه‌های حرفه‌ای جایگاه خود را حفظ کرده‌اند.

اصلی‌ترین ارزش خبری برای روزنامه نگاران کماکان ارزش فراگیری و دربرگیری است بنابراین شبکه‌های اجتماعی را باید به عنوان پدیده‌ای فراگیر درنظر بگیریم.

روزنامه‌نگاران باید بیاموزند که چگونه از قابلیت‌های شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی در خبررسانی استفاده کنند. روزنامه نگاران باید به طور مستقل با منابعی که مورد استناد کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند؛ به عنوان منبع خبری گفتگو کنند و در واقع به تعقیب خبری موضوع از زاویه خودشان بپردازند

باید دست روزنامه نگاران را باز بگذاریم و آن‌ها ار از تماس و حضور در شبکه‌های اجتماعی منع نکنیم و بدانیم شبکه اجتماعی یک حوزه خبری است که باید به آن مدام سر بزنیم.

شبکه‌های اجتماعی رقیب رسانه‌ها نیستند. شبکه‌های اجتماعی برای خودشان سبک‌های متفاوت روایت را ایجاد کرده‌اند اما بر روی کار روزنامه‌نگاران حرفه‌ای تاثیری نگذاشته‌اند.


منبع: همشهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی