پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

پایگاه دانش

پایگاه دانش، همان جایی است که قرار است دانش ها ماندگار شوند..

طبقه بندی موضوعی
پنجشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۳، ۰۱:۲۵ ب.ظ

چند نکته برای نوشتن رادیویی

برای نوشتن برنامه های رادیویی، لازم است نکاتی را مدنظر قرار دهید. در این نوشتار و نوشته های بعدی به پاره ای از این نکات اشاره خواهیم کرد:

1-دقیقاً بدانید چه چیزی را می خواهید به مخاطب خود بگویید. نباید وقتی موضوع در ذهن خودمان مبهم است (واضح و روشن نیست) دست به قلم ببریم.

2- هدفمان از طرح یک موضوع مشخص باشد. به دنبال چه هستیم؟ قصدمان از بیان موضوع مورد نظر چیست؟ می خواهیم چه تأثیری بر مخاطب بگذاریم؟ آیا قصد ما صرفاً اطلاع رسانی است؟ آیا می خواهیم نکته ای را آموزش دهیم؟ آیا می خواهیم مخاطب را سرگرم کنیم؟ آیا می خواهیم ذهن او را نسبت به مسأله ای روشن کنیم؟ آیا به دنبال تغییر نگرشی در او هستیم؟ قصد متقاعد کردن اورا داریم؟...

3- مخاطبی را که برایش می نویسیم بخوبی بشناسیم، چقدر سواد دارد؟ شغلش چیست؟ چه چیزی او را آزرده یا خوشحال می سازد؟ ایده آل های او چیست؟ در چه مقطع سنی است؟ آیا حوصله شنیدن این حرفها را دارد؟ آیا مطلب ما مشکلی را از او حل می کند؟...

4- "طرح" متن را در ذهن خود بریزیم و مسیر نوشته را مشخص کنیم: از کجا شروع کنیم (نخست چه بگوییم) بعد چه بگوییم، و بعد از آن چه؟...
برای اینکار، لازم است حتی الامکان موضوع را قطعه بندی کنیم. یعنی تقسیم آن به جنبه هایی که هرجنبه در یک پاراگراف بیان شود و جزئی از متن را تشکیل دهد. سپس این اجزا را با ترتیب مناسبی دنبال هم بچینیم.

مثلاً اگر موضوع یک صفحه تکست "معرفی کتاب" خاصی باشد، این موضوع را می توان به شرح زیر تقطیع کرد
– جمله ای مناسب برای شروع متن (به نحوی که جلب کننده باشد) سپس اعلام نام کتاب و نویسنده آن.
– معرفی موضوع کتاب و بخش های مختلف آن (عناوین موضوعی بخش ها)
– نمونه نثر کتاب
– شمارگان و ناشر کتاب + جمله پایانی مناسب برای متن.

5- موقع نوشتن متن، مخاطبان گوناگون را در نظر نگیرید. متنی که مصالح و مقتضیات مخاطبان مختلف (با سنین و علائق متفاوت) در آن در نظر گرفته شود، اغلب هیچ مخاطبی را جذب نمی کند. اگر برای مخاطبان عام می نویسید یک نفر را با میانگین سنّی و سطح سواد جمعیت تحت پوشش در نظر بگیرید.

6- سعی کنید متن شما انشا نویسی نباشد (یعنی با فشار آوردن به ذهن و زیر و رو کردن محفوظات خود و نوشتن حرفهای بدیهی که تازگی ندارد بخواهید موضوعی ر توصیف یا بیان کنید) چنین متنی چیزی به مخاطب نمی دهد. سعی کنید در متن از نقل قول، گزیده کتاب، شعر، ضرب المثل، خبر و امثال اینها استفاده کنید به عبارت دیگر مطالب خود را به شواهدی مناسب بیامیزید. این باعث ایجاد تنوع و غنای محتوا در متن می شود.

7- در نوشتن متن اختصار کلام را رعایت کنید. هر چقدر بتوانید موضوع را در عبارات و جملات کمتری انتقال دهید (به شرط آنکه البتّه نوشته شما روان وگویا باشد) آن متن نافذتر خواهد شد. اگر موضوعی را براحتی بتوان در چهارسطر بیان کرد درصورتی که آن را در پنج سطر یا بیشتر بنویسید از تأثیر کلام خود خواهید کاست.



منبع: وبلاگ مجری2

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۶
امین جوانشیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی